Czym jest silnik gier?

 

 

Silnik gier to specjalistyczne oprogramowanie, które stanowi fundament dla tworzenia i uruchamiania gier komputerowych. Dzięki niemu deweloperzy mogą skupić się na projektowaniu i mechanice gry, zamiast zaczynać od podstawowych elementów, takich jak fizyka, grafika czy dźwięk.

 

Silniki gier oferują zestaw narzędzi, które automatyzują i upraszczają wiele złożonych procesów. Mogą obejmować renderowanie grafiki 2D lub 3D, obsługę wejść gracza, zarządzanie animacją, fizyką obiektów, a także integrację dźwięku. Celem takiego podejścia jest maksymalne ułatwienie pracy twórcom, niezależnie od ich poziomu zaawansowania.

Na rynku istnieje wiele popularnych silników, takich jak Unity, Unreal Engine, czy Godot. Każdy z nich oferuje unikalne funkcje i jest wykorzystywany w różnych typach gier — od mobilnych po wysokobudżetowe produkcje AAA. Wybór odpowiedniego silnika zależy od wymagań projektu, zasobów zespołu i docelowej platformy.

 

Krótko mówiąc, silnik gier to serce każdej produkcji wirtualnej. Bez niego stworzenie nowoczesnej gry byłoby o wiele bardziej czasochłonne i skomplikowane.

 

 

 

Jaki silnik gier wybrać?

 

1. Unity

Jaki silnik eybrać? Edytor silnika Unity Engine

  • Dla kogo:

    • Przystępny dla każdego początkującego

    • Zespoły Indie

    • Studia projektujące gry mobilne i multiplatformowe
       

  • Zalety:

    • Łatwy w nauce dzięki bogatej dokumentacji i dużej społeczności.

    • Obsługa szerokiej gamy platform, w tym PC, konsole i urządzenia mobilne.

    • Rozbudowane narzędzia do tworzenia grafiki 2D i 3D.

    • Szeroka społeczność i mnogość tutoriali.

    • Spora ilość modeli, narzędzi i systemów w sklepie

    • Spora ilość DARMOWYCH modeli, narzędzi i systemów w sklepie
       

  • Wady:

    • Koszty licencji dla dużych projektów mogą być wysokie.

    • Unity.
       

  • Co umożliwia na start:

    • Gotowe projekty różnych platform.

    • Intuicyjne środowisko pracy z możliwością szybkiego prototypowania.

    • Wbudowane wsparcie dla grafiki 2D i 3D.

    • Rozbudowaną dokumentację i szeroką społeczność.

 

2. Unreal Engine

Jaki silnik eybrać? Edytor silnika Unreal Engine

  • Dla kogo:

    • Zaawansowani twórcy oraz zespoły pracujące nad grami AAA lub projektami o wysokiej jakości wizualnej.

    • Artystów wizualnych i grafików
       

  • Zalety:

    • Silnik oferuje jedne z najlepszych narzędzi do renderowania grafiki.

    • Umożliwia tworzenie fotorealistycznych efektów dzięki technologii Lumen i Nanite.

    • Bezpłatny do momentu osiągnięcia określonego dochodu.
       

  • Wady:

    • Może być trudniejszy do opanowania dla początkujących.

    • Skomplikowany proces tworzenia aplikacji

    • Mało intuicyjny przy poznawaniu funkcji pierwszy raz
       

  • Co umożliwia na start:

    • Dostęp do Blueprintów umożliwiających tworzenie bez programowania.

    • Oszałamiająca grafika

    • Obszerne zasoby edukacyjne i bezpłatne assety w Epic Games Marketplace.

    • Gotowe systemy fizyki i efektów specjalnych.

 

3. Godot

Jaki silnik eybrać? Edytor silnika Godot

  • Dla kogo:

    • Początkujący twórcy

    • Osoby tworzące gry 2D

    • Zespoły indie szukające darmowego rozwiązania.
       

  • Zalety:

    • Całkowicie darmowy i open-source.

    • Świetny dla gier 2D dzięki dedykowanym narzędziom.

    • Lekki i łatwy w obsłudze interfejs.

    • Prosty proces tworzenia aplikacji
       

  • Wady:

    • Mniejsza społeczność i ograniczona liczba zasobów w porównaniu do Unity i Unreal Engine.

    • Mniej respektowany przez społeczność
       

  • Co umożliwia na start:

    • Darmowe i otwartoźródłowe środowisko pracy.

    • Dedykowane narzędzia do tworzenia grafiki 2D.

    • Zintegrowany język programowania GDScript, łatwy do nauki dla początkujących.

    • Proste w obsłudze szablony projektów.

 

4. RPG Maker

Jaki silnik eybrać? Edytor silnika RPG Maker

  • Dla kogo:

    • Twórcy zainteresowani tworzeniem gier fabularnych i przygodowych

    • Przystępne dla początkujących
       

  • Zalety:

    • Prostota obsługi i możliwość tworzenia gier bez programowania.

    • Idealny dla gier 2D w stylu retro.
       

  • Wady:

    • Ograniczone możliwości dla bardziej zaawansowanych projektów.
       

  • Co umożliwia na start:

    • Gotowe narzędzia do tworzenia gier RPG bez potrzeby programowania.

    • Rozbudowany edytor map i system tworzenia fabuły.

    • Dostęp do zestawu grafik i dźwięków wbudowanych w silnik.

 

 

Moje rekomendacje

 

Unity Engine

Jeśli wciąż nie podjąłeś decyzji, spróbuj od Unity. Przechodząc przez pierwsze kroki, odkryjesz jakie funkcje są dla Ciebie interesujące i gdzie możesz próbować samodzielnie tworzyć własne interpretacje.

Mnogość tutoriali, dokumentacji oraz darmowych zasobów pozwoli ci szybko stworzyć własną grę.

 

Unreal Engine

Chcesz spróbować stworzyć coś ładnego i zrobić grę bez konieczności nauki kodowania. Biblioteka epica udostępnia oszałamiającej jakości tereny i obiekty, które umożliwią szybki przeskok do topowej jakości grafiki, którą można się chwalić już od pierwszego uruchomienia.

 

 

 

 

14 stycznia 2025

Unreal, Unity, czy... jaki silnik wybrać?

Wstęp do pierwszego i najważniejszego wyboru początkującego twórcy gier, czyli wybór środowiska i silnika. Wady i zalety każdego wraz z wnioskami, jakie oczekiwania spełnia każdy z nich.

KANAŁ YOUTUBE

Webinary i filmiki!

Oferty, współprace oraz propozycję proszę wysyłać pod adresem:

 

kontakt@glinianestudio.pl

Kontakt

Menu

Social Media